ALKOHOLsverige.se

...alkohol MADE IN SWEDEN

  • Öka teckenstorlek
  • Standard teckenstorlek
  • Minska teckenstorlek

Systembolaget trampar snett

Skicka sidan Skriv ut PDF

 

Systembolaget väcker liv i gårdsförsäljningen, på ett ofrivilligt sätt genom att införa ett nytt koncept för småskaliga producenter. Frågan är vad tanken var hos Systembolaget? I media har det rapporterats mycket kring detta och speciellt kring mikrobryggerierna i landet. Men bakom monopolets förändrade koncept, finns troligen andra parametrar som det inte rapporterats så mycket om.

Det nya konceptet kallas TSLS (Tillfälligt sortiment, lokal småskaligt) och följer övriga moduler och koncept som finns inom Systembolaget (SB). Kort kan man säga att det bygger på logistik som passar större producenter, vilket ger direkt obalans för många småskaliga tillverkare.

 

 

Men om vi backar tillbaka bandet.

När vi gick med i EU, så försvann import- och tillverkningsmonopolet för alkohol. Sverige fick behålla detaljhandelsmonopolet som hanteras av Systembolaget AB (SB). För tio år sedan började det dyka upp några små producenter i landet, men varorna fanns inte på hyllorna hos SB. Artiklarna fanns bara i beställningssortimentet (BS) och producenten fick själv stå för distributionskostnaden till respektive butik, där kunden hämtade ut flaskan. En vinproducent kanske sålde ca 50 flaskor per år via denna kanal och de flesta order var en flaska, vars fraktkostnad snabbt konsumerade den lilla vinst som finns. Däremot så gjorde SB en vinst varje gång något såldes.

Efter ett tag så fick en liten producent finnas i en butik, den som är närmast produktionsadressen. När man finns på hyllan så finns man på riktigt, kan man säga. Genast ökade försäljningen av samma vin till hundratals flaskor per år.

Från år 2010 började debatten om gårdsförsäljning. Samma år presenterades en utredning hur gårdsförsäljning kan genomföras. Debatten blev intensiv. Frågan ägdes av socialdepartementet med Maria Larsson (KD) som ansvarig minister. Regeringen hade svårt att enas. Samtidigt presenterade SB nya regler, för att blidka politiker för att inte genomföra gårdsförsäljning. Så år 2010, till sommaren kunde nu en lokal producent finnas på de tre närmaste butikerna.

Inför årsmötet hos Folkpartiet (FP) så presenterade Carl B Hamilton (FP tillika styrelseledamot hos SB) nya regler som SB ska införa, för att underlätta för småskaliga producenter och därmed behövs ju inte gårdsförsäljning. SB presenterades som den ansvarsfulla aktören som hjälper alla småskaliga producenter. Så år 2012 tog SB på sig att distribuera varor till övriga butiker i landet genom sin interndistribution.

Detta med att använda interndistributionen hos SB, var tidigare uppe i olika samtal mellan olika lobbygrupper och ledningen hos SB, men SB sa alltid att det inte går för att annars är de inte konkurrensneutrala. Men det gick till slut, man formulerade om konceptet och vips var det möjligt. Detta visar att man kan vara kreativ och speciellt om det handlar om att skydda sitt eget monopol.

Vårt monopol samt många politiker kunde nu påstå att gårdsförsäljning inte behövdes, då SB nu kunde sköta distributionen till alla butiker i landet. Detta ansågs vara ett bra surrogat för gårdsförsäljning. Beslutet från SB upplevdes redan då vara av politisk karaktär och nu när man tar bort detta, så förstärks denna uppfattning. Debatten om gårdsförsäljning har i stort upphört, tills nu igen när SB själva väckt frågan på grund av en dåligt genomtänkt förändring. SB kanske trodde att hotet om gårdsförsäljning var över eller att folk glömt varför man hade den aktuella distributionslösningen.

Med nya TSLS konceptet ska det mesta tydligen gå via centrallager i Örebro och sedan ut till butikerna och på det sättet för SB en bättre och billigare lösning.

Varför vill SB förändra? Antal småskaliga producenter har ökat så till den grad att man inte riktigt klarar av all hantering med det befintliga konceptet. Samtidigt så upplever SB att man förlorar kontrollen av sina egna hyllor i butikerna. Man vill även säkra kvalitén på dryckerna, vilket inte är fel, men detta kan man göra på andra sätt. Även detta med upp till tio butiker slår helt fel, då vissa producenter finns i glesbygden och detta blir till nackdel. Detta känns verkligen inte som konkurrensneutralt, vilket är ett känsligt och slentrianmässigt vanligt ord hos SB.

Kanske den mest graverande delen är att SB med sin inköpsavdelning nu bestämmer helt vad som får komma med. När det exempel gäller lokalt producerade spritdrycker, så säger man klart och tydligt att ”lokalt producerad spritdrycker säljer för dåligt och att konsumenterna efterfrågar kända varumärken”. Vad betyder detta i praktiken?

Jo, att inköpsavdelning avgör totalt vad som anses vara efterfrågat och säljbart. Det finns tydliga vinstkrav för att finnas med. Hur ska en mindre producent veta vad som säljer? Vilka drycker ska tillverkas? I praktiken blir alla småskaliga producenter legotillverkare till SB.

Att vara en mindre producent innebär ofta att man vill skapa nya produkter för att testa. Man kanske inte alltid vill sälja enormt mycket av en vara, för att man vill skapa ett spännande sortiment. Man vill förändra sig hela tiden, då allt detta skapar en dynamik inom företaget. Detta tänkande utesluts helt. Först måste man veta att SB vill ta in en vara och sedan får man tillverka.

Har man en vinodling som ger några tusen flaskor vin, hur gör man där? Druvorna finns ju där och när de skördats, så görs ett vin. Hur vet man att SB vill sälja detta vin? Vad händer om de säger nej och då menar jag att vinet är tekniskt felfritt?

En annan galen detalj är att när en producent rapporterar in att varan är tillfälligt slut, så fortsätter IT-systemet att läsa av försäljningen fast varan inte kan levereras. Detta har gett upphov till många tokiga beslut. Att SB inte kan ha ett IT-system som fungerar bättre är rätt otroligt i dessa tider.

Dessutom så ökar handläggningstiden från en månad till närmare tre månader, för detta passar SB och deras normala tider. Trögrörligt med andra ord, som passar stora volymer och partier.

Som nämndes tidigare i texten, så har ölsverige reagerat mycket kraftigt. Det finns en Facebook-grupp med över 8000 likasinnade som förargar sig över nya konceptet. En folkstorm kan man milt säga. Många personer som tidigare försvarat vårt monopol, börjar tänka om och önskar att det blir gårdsförsäljning.

Nu ska SB åka på turné i landet för att försöka förklara sitt koncept till de mindre tillverkarna. Detta visar om inte annat att det nya konceptet inte är riktigt genomtänkt och balanserat. Det nya konceptet är helt på monopolets villkor och man gör det bara enkelt för sig själva.

SB är ju en organisation som är van med att skriva sina egna regler och villkor för alla andra. Man skickar ut direktiv och ingen kan egentligen förhandla om något. Känns väldigt sovjetlikt på ett spökaktigt sätt. Även ett monopol bör uppvisa en mer öppen och demokratisk inställning.

Detta tycker nog inte ledningen hos SB, men tyvärr har jag knappt hört någon leverantör ge allt för mycket beröm till monopolet. Kanske skulle SB genomföra anonyma leverantörsundersökningar, för att skapa sig en bättre spegelbild från denna marknad?

Jag hoppas att våra politiker kan finna ett sätt att skapa någon form av gårdsförsäljning för småskaliga producenter. Detta skulle gagna även monopolet och de skulle komma ifrån problematiken att ta hänsyn till allt för många komponenter.

Senast uppdaterad 2014-08-21 09:44  

sök

sökes

Artiklar - inslag

Vi söker fria skribenter inom småskalig alkoholltillverkning. Du kan även posta in ett bidrag via formulär. Du kan vara anonym. Då vi har utgivningsbevis har vi grundlagsskydd enligt yttrandefrihetsgrundlagen.

Kontakta redaktionen


Pressinfo

Vi tar gärna emot pressmeddelande från företag som verkar inom sektorn alkoholtillverkning i Sverige.

Alla pressinfo kan skickas till redaktionen@lukase.se


... mer om alkoholsverige

Vi är politiskt obundna men vi stödjer fri företagande. Inom detta begrepp finns även vårt stöd för gårdsförsäljning med bibehållande av en ansvarsfull alkoholpolitik.
Denna webbplats innehåller artiklar om alkohol.